dinsdag 11 augustus 2009

Na tien jaar ben ik eindelijk weer een niet-roker

25 feb 2008, 23:09
Wat een drama… stoppen met roken. Ik wordt er HE-LE-MAAL gek van.

Eigenlijk was ik het al een tijdje goed zat met die peuken. Toen ik 16 a 17 was ben ik begonnen met roken. Tien jaar later rookte ik zo’n 20 a 25 sigaretten op een dag. Met een avondje uit erbij kwam ik makkelijk boven de 30. Veel te veel dus, maar goed, elke sigaret is er één teveel. Ik begon steeds vaker te hoesten ’s ochtends en had last van slijm in m’n keel. Toen m’n vader te horen kreeg dat hij nog maar een longinhoud had van 54% (hoofdzakelijk dus door het vele roken) vond ik dat het tijd werd om er in ieder geval bij mezelf iets aan te doen. 2008 Zou sowieso een kut jaar worden voor rokers. Op de eerste plaats door het rookverbod in de horeca halverwege het jaar. Ik zag mezelf toch echt niet steeds naar buiten gaan om een sigaret te roken tijdens een avondje uit of een dinetje in een restaurant. Belachelijk. Verder gaan de prijzen van pakjes in 2008 met 40 cent omhoog. Eveneens belachelijk. Een pakje sigaretten wordt zo langzaam aan een statussymbool. Ik verrek het overigens om goedkope zooi van de Aldi of zo te gaan roken, zelf sigaretten te gaan draaien met zo’n debiel machientje of om shag (gatverdamme) te gaan roken. Nee, ik ben altijd lekker merkvast geweest met mijn Marlboro Lights. Anyway, mezelf al maar irriterend aan alle beperkingen die rokers worden opgelegd, mezelf bewust wordend dat het toch echt slecht is voor je gezondheid én het feit dat het nogal wat geld oplevert als je niet rookt vond ik het nu dus tijd om te gaan minderen/stoppen.

1 Januari 2008 kwam te vroeg. M’n sigaretten in 1 keer helemaal weg leggen kreeg ik niet voor elkaar. Gedurende de maand december heb ik me goed de tering gerookt. Echter per 1 januari besloot ik enkel nog buiten mijn sigaretten te roken. Vooral in het begin was dit redelijk lastig. Elke keer naar buiten voor een peuk terwijl het vriest. Bah. ’s Avonds in je eentje een beetje buiten zitten roken… nee het was helemaal niks. Op het werk had ik er overigens geen last van, daar rookte ik toch al het grootste deel van de tijd buiten. Alleen bij vrienden heb ik een beetje gefoeteld… daar heb ik vaak wel nog gewoon binnen gerookt. Hetvoordeel daartegen wasdat het binnen wel fris rook nu steeds. Was vooral erg lekker op m’n slaapkamer. Nooit meer in de rook slapen en lekker fris ruikende slaapkleding. Anyway, het ging allemaal redelijk. Na een weekje ofzo hoorde het binnen roken er al niet meer bij en was ik er helemaal aan gewend. Van zo’n 25 sigaretten op een dag was ik nu terug naar 10 a 15 per dag. Na een week ofzo ben ik ook gestopt met het roken in de auto. Mijn auto was zowat een rijdende asbak, iets waar ik me ook steeds vaker aan ging irriteren. Dit was wel het allerlastigste overigens. Ik doe er elke dag zo’n 40 minuten over om met m’n auto op het werk te komen. ’s Ochtends zit ik uiterlijk 20 minuten na het opstaan al in de auto en mijn eerste sigaret ging standaard aan op het moment datik in de auto stapte. Toen ik niet meer rookte in de auto ging was het eerste dat ik deed als ik op het werk aankwam een sigaret aansteken.

Tijdens de carnaval van 2008 heb ik er totaal niet op gelet hoeveel ik heb gerookt. Ik heb lekker doorgerookt en er flink van genoten. Al voor carnaval was het plan omna carnaval nog verder te minderen en echt nog maar een paar sigaretten per dag te roken. Op carnavalsdinsdag tijdens het officiële slot van carnaval kreeg ik het idee om maar meteen helemaal te stoppen. In de nacht van carnavalsdinsdag op aswoensdag heb ik rond 4 uur mijn laatste sigaret gerookt beneden in de woonkamer. Mijn pakje was leeg en ik had nog precies 1 pakje liggen. Omdat ik echter te lui was om boven dat laatste pakje te gaan halen heb ik mijn allerlaatste sigaret gestolen van m’n vader wiens pakje beneden op tafel lag. Achteraf heb ik daar flink spijt van want ik heb niet genoten van die laatste sigaret. Het was er eentje van een heel ander merk en hij heeft gewoon niet gesmaakt. Heel zonde.

De eerste dag zonder sigaret ging op zich wel. Ik had een flinke kater en heb het grootste deel van de dag slapend in bed doorgebracht. Dus weinig tijd om zin te hebben op een sigaret. De dag erna werd ik enorm ziek. Ik kreeg de griep en dat heeft ruim een week geduurd. Gedurende die week heb ik praktisch alleen maar in bed gelegen en me vreselijk ellendig gevoeld. Door de griep kan ik dus achteraf niet zeggen of ik nou wel of niet last van afkickverschijnselen heb gehad. Ik had absoluut zin in een sigaret, maar die drang was niet zo heel erg. Anders had ik dat ook altijd, als ik ziek was rookte ik een heel stuk minder. Zeker bij een verkoudheid. En dit keer was ik zo verkouden dat ik continu hoestte, last had van mijn keel en een neus die compleet dicht zat. In feite heb ik de eerste 8 dagen dus goed doorstaan, mede door het ziek zijn. Van aswoensdag t/m de woensdag erop ben ik mijn bed nauwelijks uitgeweest. Daarna begon de pijn van het niet roken pas echt…

Op donderdag 14 februari ben ik weer begonnen met werken. Hier werd het echt het moeilijkste. Ik werk in een teamvan 9 mensen waarvan er 7 roken (eerst 8 met mij erbij). Ik vind het nog steeds elke keer vreselijk mijn collega’s richting rookkamer te zien lopen. Voor mij was het standaard dat wanner ik begon met werken ik eerst een peuk ging roken. Dat mis ik echt nog elke morgen. Verder weet ik nu niet echt wat ik met m’n pauzes aan moet. Ik kom in een heel andere club mensen terecht nu ik niet rook. Mijn pauzes draaiden altijd om het roken, ff snel wat eten en daarna zo snel mogelijk richting rookkamer of buiten. Ik probeer nu steeds 3 keer per ag een kwartiertje naar buiten te gaan en te pauzeren, maar die kwartiertjes maak ik vaak niet eens vol en kruip dan maar weer snel achter de computer. Zonder sigaret voel ik me maar kaal buiten.

Thuis gaat het gelukkig wel moet ik zeggen. Het meest mis ik nog de vreselijk lekkere sigaret na het eten. Dat was altijd één van de beste peuken van de dag. Ik rookte ook altijd extreem veel achter de computer. Met m’n laptopje op schoot of op tafel voor me stak ik de één na de ander op. Asbak, sigaretten en aansteker lagen altijd standaard links naast de laptop. Wat ook erg lastig is is als ik bij vrienden ben die roken. En dan zelf niet roken. Erg frustrerend is dat.

Het is op zich heel raar maar ik heb flink wat tijd over. Er zijn toch zat momenten op een dag waarop je als roker even de tijd neemt om een sigaret te roken. Dat is er nu niet meer bij. Ik heb nog elke dag vreselijk veel zin in een sigaret en hoop ook echt dat dat gevoel weggaat maar ik vrees het ergste. Ik ga in ieder geval doorzetten. Als ik er weer eentje neem (een trekje is waarschijnlijk al genoeg) dan ga ik voor de bijl. Dit gaat me flink wat geld uitsparen en verder is het natuurlijk ook veel en veel beter voor de gezondheid. Dus doorzetten zal ik. Ik heb het op mijn eigen manier gedaan en daar ben ik best trots op! Zo zie je maar dat al die shit als pleisters, tabletten, Alan Carr, accupunctuur, etc. helemaal niet nodig is. Als de wil er is lukt het iedereen. Al voel ik me nu wel eenzaam... Het is alsof ik een vriendje ben kwijtgeraakt… hahahahaha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten