dinsdag 11 augustus 2009

Alaaf

27 jan 2008, 23:42
Nog effe...

Slechts een paar dagen overleven en ik mag er weer heerlijk tegenaan! Juist, carnaval, mijn allergrootste hobby. Wat ga ik hier nu vertellen over carnaval? Naja, wat het is hoef ik uiteraard niet meer uit te leggen dus ga ik maar beginnen met een stukje geschiedenis van onze vereniging (Ummer Umjedeufd) en daarna zal ik proberen te beschrijven hoe ik zelf carnaval beleef

De geschiedenis van Ummer Umjedeufd

Ongeveer 30 jaar geleden begonnen drie zussen samen met hun mannen (waaronder mijn ouders) carnaval te vieren in het centrum van Kerkrade. Rondom deze personen groeide in de loop der jaren een flinke groep. Dat ging zo jarenlang door en de groep werd groter en groter omdat er kinderen, kennissen, vrienden, etc. zich bij hen aansloten. Aan het eind van de jaren 90 zette echter een trend in. Steeds meer personen vielen af en de eens zo grote groep werd steeds kleiner. In het jaar 2000 was er nog maar een klein gedeelte van de groep over.

Op 21 november van het jaar 2000 werd, op een gezellige avond, met vier overgebleven personen (waaronder mijn moeder en ik) het idee geboren om rondom de overgebleven kern een carnavalsvereniging op te richten. Na informeel overleg met alle betrokkenen, werd nog voor carnaval 2001 besloten om een vereniging op te richten. Op de eerste vergadering op 3 maart 2001, waar 14 personen aanwezig waren, werd de oprichting officieel een feit. Tijdens carnaval 2001 telde onze vereniging 15 leden.

Op de eerste vergadering werd er een bestuur van 5 personen gekozen waarvan ik voorzitter werd. Ook werd op de eerste vergadering besloten om elk jaar een kostuum-commissie aan te stellen die zich bezig houdt met het verkrijgen van mooie pakken voor carnaval. Voor verschillende andere activiteiten zijn later ook verschillende commissies opgericht. Deze comissies zijn in 2006 allemaal opgegaan in de Optocht & Feest Commissie van Ummer Umjedeufd. De commissie die zich bezig houdt met alle zaken die geregeld moeten worden voor carnaval en alles wat we verder ondernemen met de vereniging.

Samen uitgaan met carnaval in Kerkrade was voor de meeste leden de belangrijkste activiteit die we samen als vereniging ondernamen. Echter al vanaf carnaval 2002 is dit van de eerste plaats verdrongen door het optochtlopen. Sinds 2002 heeft Ummer Umjedeufd alle optochten van de Vasteloavends Verain Kirchroa-Wés (VVKW, zondag) en de Kirchröadsjer Vasteloavends Verain (KVV maandag) meegelopen. Het optochtlopen is voor het grootste deel van de leden het belangrijkste en mooiste wat er is tijdens de carnaval. Het streven is om ons elk jaar weer zo goed, mooi en leuk mogelijk te presenteren aan de duizenden toeschouwers langs de routes.
Een belangrijke activiteit buiten carnaval is voor onze vereniging de feestavond. Elk jaar in augustus maken we hier samen met alle leden een mooi spektakel van. Sinds de feestavond van zaterdag 1 september 2001 heeft onze vereniging een vaste naam. Vanaf de allereerste vergadering was het voor ons erg lastig om een passende naam voor de vereniging te verzinnen. Elke maand hadden we wel weer een andere naam die eigenlijk nergens op sloeg. Uiteindelijk (en na tal van namen) kwam Mathilde eindelijk met een passende naam: Ummer Umjedeufd (letterlijke vertaling in het Nederlands: Altijd Omgedoopt). Dit was dan ook erg toepasselijk omdat we continu een andere naam hadden.

Voor het bestaan van onze website, www.ummer-umjedeufd.nl , kende onze vereniging een eigen nieuwsbrief. Hierin stonden altijd alle nieuwtjes met betrekking tot de vereniging, brieven, foto's, de stand van zaken, etc. Naast de nieuwsbrief werden de leden tevens geïnformeerd door de nieuwsflash. Medio 2002 is hier de eerste homepage bij gekomen. Deze kleine homepage is in augustus 2005 vervangen door de huidige versie. Elk carnavalsseizoen word de homepage aangepast aan de kleuren van de kostuums.

De belangrijkste doelstelling binnen Ummer Umjedeufd is het streven naar en het bewaken van de cultuur en gezelligheid zoals deze er altijd is geweest. We zijn een groep met een grote verscheidenheid aan leeftijden, woonplaatsen, karakters, etc. Dit kenmerkt ons dan ook. De meeste leden komen uit Kerkrade, maar we hebben ook leden uit Schinveld, Bocholtz en zelfs uit Zwitserland. Nieuwe leden zijn bij van harte welkom. Één regel voor nieuwe leden is wel dat ze minimaal 1 huidig lid moeten kennen. Eveneens zullen ze uiteraard goed carnaval moeten kunnen vieren. Ondertussen zijn we van 15 leden in 2001 uitgegroeid naar 42 leden in 2008. Op de jaarvergadering van 2007 is dan ook het besluit genomen om een ledenstop voor onbepaalde tijd af te kondigen wanneer onze vereniging het aantal van 44 leden heeft bereikt. Vanaf 44 leden gaan we werken met een wachtlijst.

Tot nu toe zijn we nog elk jaar gegroeid als groep. Niet alleen wat betreft het ledenaantal, maar ook op vele andere fronten. Zo pakken we het elk jaar groter, beter, mooier en leuker aan als de jaren ervoor. Elk jaar komen er weer meer ideeën, activiteiten, plannen, etc. bij.

Het succes van Ummer Umjedeufd blijft niet onopgemerkt. De complimenten die we van alle kanten ontvangen liegen er niet om en we zijn dan ook enorm trots op alles wat we tot nu toe hebben bereikt. Er liggen plannen voor deelname aan het Kerkraads carnavalsliedjes concours en langzaamaan beginnen we toe te werken naar ons 11 jarig jubileum in november 2011.

Anders dan in het begin zijn we tegenwoordig het hele jaar bezig met carnaval, iets waar iedereen enorm veel lol aan beleeft.

De aanloop naar carnaval

Als de carnaval is afgelopen begint in feite meteen weer de motor te draaien voor het volgende carnavalsseizoen. Na carnaval houden we meestal een evaluatie vergadering met een aantal leden van de vereniging. Hierin bespreken we wat er lekker liep en wat we anders moeten aanpakken het volgende jaar. Hier worden ook meestal de eerste ideeën geboren voor het nieuwe seizoen. De dames die zich bezig houden met de kostuums gaan vervolgens aan de slag met ideeën voor de nieuwe pakjes; meestal zijn deze tegen het eind van de zomer gereed.
De zomermaanden zijn eigenlijk de meest rustige maanden in carnavalsland maar om de sfeer toch erin te houden en de lange periode van geen carnaval te overbruggen houden we in het laatste weekend van augustus altijd een feestavond. Elk jaar organiseert een ander lid van de vereniging dit. Wat we doen loopt uiteen van tuinfeesten met barbecue tot speurtochten en survivaltochten.

In november begint het seizoen dan echt,we starten op de 11e van de 11e met de seizoensopening. Afgelopen jaar ben ik voor de 2e maal naar Keulen geweest samen met 3 andere leden van de vereniging. Ondanks het vreselijk slechte weer was dat een geweldig begin van wat een prachtig carnavalsjaar beloofd te worden. We stonden op de Heumarkt tussen 80.000 feestende mensen in die van alle windstreken leken te komen om de traditionele, groots aangepakte, opening van het seizoen te vieren in de hoofdstad van het carnaval. Als ik niet naar Keulen ga sta ik lekker in mijn eigen stadje op de markt om de opening te vieren. Minder groots dan Keulen, maar daarom niet minder gezellig. De eerste zaterdag na de seizoensopening is in Kerkrade traditioneel het Kerkraads liedjeskonkoer waar wordt bepaald welk liedje de Kerkraadse carnavalskraker van het seizoen wordt. Hier zijn we meestal met een flink deel van de vereniging vertegenwoordigd. Misschien dat we ooit nog eens zelf meedoen…

In de weken na de seizoensopening wordt hard gewerkt alles ingereedheid te brengen voor carnaval. De laatste hand wordt gelegd aan de kostuums, de hoeden worden gemaakt of besteld, we bepalen ons motto, maken afspraken over optocht accessoires, maken schminkvoorbeelden en nog veel meer. Begin januari gaan we verder met het verven van onze drank en geluidswagentjes. Ook werk ik aan het begin van het jaar meestal onze website geheel bij en verder zorgen we dat de laatste puntjes op de i gezet worden wat betreft het geregel voor de carnavalsdagen zelf (denk aan het inslaan van de drankvoorraad voor de optocht, het inschrijven voor de optochten en festivals, het bestellen van de geluidsinstallatie, kopen van de balonnen, etc.).

Ongeveer drie weken voor de carnaval houden we onze jaarvergadering waarin alle afspraken voor carnaval zelf worden gemaakt en waar alle leden worden geïnformeerd over wat er allemaal staat te gebeuren. Vanaf dan brandt het pas echt los. De weken tussen de jaarvergadering en carnaval staan bol van de carnavalsactiviteiten.

Carnaval zelf
Voor mij persoonlijk begint de carnaval op de donderdag ervoor pas echt. ’s Avonds gaan we dan al sinds jaar en dag met een deel van de vereniging naar de zogenaamde Vétdonnesjdiegzietsoeng. Een prachtige, groots opgezette, carnavalszitting in het centrum van Kerkade in de Rodahal. Met een avondvullend programma vol carnavalsartiesten van binnen en buiten Kerkrade is voor mij de start van carnaval een feit. Dan begint mijn bloed pas echt sneller te stromen

Op vrijdag is het meestal een kwestie van me zo goed mogelijk door mijn laatste werkdag heenworstelen. ’s Avonds doen we het nog even rustig aan; we gaan een paar uurtjes naar de markt aan het begin van de avond om daar al even wat sfeer te proeven van het feestgedruis dat langzaam maar zeker echt op gang komt. Daarna bijtijds naar bed om nog even de broodnodige rust te pakken.

Zaterdag gaan we meestal aan het begin van de middag de geluidsinstallatie voor de optochten ophalen waarna we snel doorgaan naar de markt in Kerkrade om daar tussen honderden mensen klaar te staan om de kinderoptocht voorbij te zien komen. Vervolgens lekker een paar uurtjes sfeer proeven in één van de kroegen en dan weer naar huis om alles in gereedheid te brengen voor de eerste optocht op zondag. We installeren dan de geluidsinstallatie op de ene kar en de andere wordt ingeladen met drank Zaterdagsavonds zien we meestal wel wat we doen. Dat varieert eigenlijk jaarlijks. Dit jaar gaan we met een deel van de groep naar het Tünnesbal. Een gezellige carnavalsavond georganiseerd door de plaatselijke carnavalsvereniging. Slapen doe ik in de nacht van zondag op maandag meestal niet want van alle opwinding dat het na een jaar dan eindelijk weer staat te gebeuren doe ik praktisch geen oog dicht tot diep in de nacht…

Op zondagochtend als ik mijn ogen open doe spring ik uit bed en stroomt de adrenaline overal door mijn lichaam heen. Als een stuiterbal vlieg ik dan door het huis. Terwijl ik zo hard mogelijk de lekkerste carnavalsnummers uit mijn cinema set laat schallen kleed ik me aan en zorg ik dat ik alles meeneem wat ik mee moet nemen. Dan snel een bord spek en ei met wat brood naar binnen werken (en uiteraard koffie en de nodige sigaretten) en dan beginnen de eerste leden van de vereniging die met ons meelopen naar de verzamellocatie al binnen te druppelen. Dit jaar vertrekken we hier thuis op zondag om 10:00 uur, lopend, naar de schminklocatie. Het is ongeveer een half uurtje lopen en onder het gezellige stukje lopen tref je al verschillende leden van andere verenigingen die allemaal hun eigen ding doen. Om half 11 beginnen we met schminken. Er moeten dit jaar op zondag 26 leden geschminkt worden. Gelukkig hebben we hier 4 heel kundige leden voor die dat prima kunnen. Ik ben meestal als eerste klaar zodat ik me daarna kan gaan bezig houden met allerlei randzaken (voornamelijk veel rondstuiteren en erg vrolijk doen). Rond half 1 is iedereen klaargeschminkt en gaan we richting opstelplaats waar we ons eerst eens gaan bezig houden met zoveel mogelijk (groeps-)foto’s te maken in zo min mogelijk tijd. De drank vloeit dan al rijkelijk en diverse doosjes en zakjes met kaasblokjes, gehaktballetjes en andere rariteiten gaan van hand tot hand. Een uurtje later beginnen we dan te lopen. Heerlijk, de eerste optocht is begonnen! Over de “kleine” optocht van zondag lopen we meestal een uurtje of 2. Sommige stukken zijn rustig qua mensen langs de kant, op andere stukken stukken staan de mensen rijen dik te kijken. Vooral de Akerstraat (de belangrijkste winkelstraat hier in Kerkrade-West) is één van de mooiste stukken van deze optocht. De tijd gaat helaas echt razendsnel en voor ik het doorheb loopt de optocht alweer op z’n eind. De optocht op zondag is, in tegenstelling tot die op maandag, een optocht die langzaam doodbloedt. Als je op een gegeven moment een bepaald punt bent gepasseerd valt hij langzaam maar zeker uiteen. Wij lopen meestal door tot aan de snackbar om daar even een vette hap naar binnen te werken. Een groot gedeelte van de groep gaat naar huis om spullen naar huis te brengen zoals de karren en de zwieperbuizen met balonnen en anderen maken zich uit de voeten om nog even wat uit te rusten (we praten dan over ongeveer tussen 4 en 5 ’s middags). Een ander deel van de groep, waaronder ik uiteraard, gaat lekker verder met feestvieren in één van de naburige feestzalen of cafés. Als ik ga zitten of liggen is het met mij namelijk afgelopen, maar als ik lekker blijf doorgaan hou ik het ook vol tot diep in de nacht. Heerlijk vind ik het, ik kan er geen genoeg van krijgen! Vanuit Kerkrade-West pakken we rond half 9 een taxi richting de markt in Kerkrade centrum waar we om 9 uur de rest van de groep weer treffen. In de verschilende café´s in het centrum gaan we dan even flink feesten waarna de eersten tegen 1 uur ´s nachts beginnen af te vallen. Dat is eigenlijk ook het meest verstandige omdat we de dag erna een hele flinke optocht voor de boeg hebben en al erg vroeg moeten beginnen met schminken. Toch kan ik het meestal niet laten te blijven tot na tweeen…

Op maandagochtend moet ik me altijd met veel pijn en moeite uit m´n bed takelen. Droge mond, zwaar hoofd…. Je kent het wel…. Douchen, koffie, sigaretten, spek en ei, aankleden, wat smsjes beantwoorden, karren opnieuw bevoorraden (in willekeurige volgorde) en dan de deur uit. Samen met de buurman rij ik de karren en nog veel meer zooi met zijn aanhangwagen naar de verzamelplaats op Bleijerheide, waar de eersten van het schminkteam meestal rond dezelfde tijd arriveren. Wederom ben ik één van de eersten die geschminkt wordt. Het is dan ongeveer half 10 ´s ochtends. Als ik klaar ben met schminken vertrek ik samen met een paar leden die ook klaar zijn richting de opstelplaats waar het meestal lange wachten kan beginnen. Langzaam maar zeker komen alle geschminkte leden aanzetten bij de opstelplaats tot we zijn aangezweld tot een bonte groep van 30 man. Hier nemen we lekker de dag van gisteren door en verheugen we ons op alles wat nog komen gaat. Tussendoor loop ik zo af en toe richting het Ackensplein waar ik met dik kippenvel op de armen elke keer weer sta te genieten van wat zich voor mijn ogen afspeelt. Een lekker groot plein vol groepen, wagens, harmonieën en vooral veel herrie en bonte kleuren. Het blijft elke keer weer fantastisch om te zien. Uiteraard worden de nodige foto´s gemaakt en amuseert iedereen zich alweer met de meegenomen voorraden proviand en drank. Dit jaar zal de optocht zelf even na 11 uur gaan vertrekken en wij zullen met ons nummer 90 ongeveer 2 uur later aan de beurt zijn. Optocht lopen in Kerkrade centrum op carnavalsmaandag is voor mij 1 van de mooiste momenten die er zijn. Drie uur lang geniet ik met volle teugen. Het moment dat we via de Hoofdstraat de markt opdraaien waar duizenden mensen zich hebben verzameld om alles te zien is een onbeschrijflijk moment. Na de markt ontaardt de optocht zeer abrupt in een enorme heerlijke chaos. We parkeren de karren en zoeken snel een plekje op de voor ons beroemde muur. We gaan ons hier nog de nodige uurtjes vermaken met alle groepen die nog langs moeten komen en doen hier niets anders dan genieten van de geweldige chaos die zich voor ons afspeelt. Als de optocht dan echt ten einde is waaiert de groep zo´n beetje over het hele centrum uit. Iedereen gaat dan lekker zijn eigen ding doen. De één gaat Chinees eten, de ander gaat Grieks eten, weer een ander vis of patat, sommigen gaan spullen naar huis brengen, anderen gaan even uitrusten en weer anderen eten snel wat en duiken vervolgens weer snel een kroeg in om door te feesten (waaronder natuurlijk ikmijzelf). Tegen 8 uur treffen we ons weer allemaal bij het afgesproken café om vervolgens tot in de kleine uurtjes flink los te gaan in de wondere wereld van het Kerkraadse carnavalsleven. We blijven meestal niet al te lang hangen in dezelfde kroeg maar verdelen onze tijd over een stuk of 10 kroegen in de stad. Uiteraard blijven we wat langer plakken in de kroegen waar het gezelliger is.

Op dinsdag continueren we onze carnavalsmarathon. Gelukkig hoeven we deze dag niet achterlijk vroeg op te staan om ons voor te bereiden op een optocht. Als het even mee zit kan ik dit jaar tot een uurtje of tien in mijn nest blijven liggen waarna ik mijn ochtendritueel (zie hierboven bij gisterochtend) herhaal. Rond 11 uur vertrekken we weer naar de verzamelplaats waar we weer allemaal geschminkt worden. Als iedereen klaar is rond een uur of 1 a half 2 vertrekken we gezamenlijk richting de markt om daar te gaan genieten van het sinds jaar en dag welbekende Klone Konkoer of Klone Trekke. Een scala aan artiesten trekt op de bühne voorbij uiteraard nemen we zelf ook deel door ons zo goed mogelijk te presenteren op de catwalk aan de duizenden mensen op de markt en alle mensen die thuis voor de tv zitten te kijken. Bij goed weer brengen we onze tijd lekker buiten door, bij slecht weer duiken we de kroeg in. ´s Avonds als we gegeten hebben gaan we in de Rodahal kijken welke groep uiteindelijk het concours gewonnen heeft en halen we tevens onze eigen wimpel als bewijs van deelname op. Daarna lekker wat eten en vervolgens weer flink doorfeesten in alle kroegen die Kerkrade rijk is. Als het tegen half 12 begint te lopen krijgen we langzaam buikpijn want we weten dat het einde nabij is. Samen gaan we nog 1 keer terug naar de Rodahal om daar de traditionele sleuteloverdracht (officiële afsluiting van het Kerkraadse carnaval) bij te wonen. Ik kan er niets aan doen af en toe een traantje te moeten wegpinken bij deze gelegenheid. Terugdenkend aan al het moois dat we dit jaar weer hebben meegemaakt en vooruitdenkend aan het feit dat we nu weer een heel jaar moeten wachten tot het weer zover is… Een aantal van onze groep kan het meestal niet laten om da de officiële afsluiting toch weer terug te gaan naar de markt en lekker in de kroegen daar verder te feesten totdat daar de deuren echt dichtgaan. Dit jaar hoef ik godzijdank niet te werken op aswoensdag dus waarschijnlijk ben ik dit jaar echt tot het aller allerlaatste moment erbij! Vroeger presteerde ik het wel vaker om met de eerste bus van woensdagochtend naar huis te komen. Dat gaat me dit jaar waarschijnlijk niet meer lukken. Lekker feesten tot ik echt door mijn benen begin te zakken en dan op zoek naar een taxi.

Op woensdag blijf ik het liefst de gehele dag in bed liggen. Afgelopen jaar heb ik gewerkt, een regelrechte hel. Ik ben geen stuiver meer waard na die dagen. Alles doet pijn, mijn stem is volledig verdwenen, mijn lichaam heeft nog dagen nodig om alle alcohol te verwerken en ik voel me triest en ongelukkig. Aswoensdag is voor mij echt de ergste dag van het jaar, een regelrechte ramp. Op deze dag is het moeilijk voor mij om de dingen positief in te zien…. Carnaval is voor mij echt puur genieten. Ik heb het via mijn moeder, en die had het weer van haar vader, met de paplepel ingegoten gekregen. De vereniging is alles voor me en carnaval zal altijd mijn allergrootste hobby blijven!

Vöal vasteloavendsjrus en jiderinne ing zouw jouw vasteloavend jewunsjt,

d'r Tim oes Kirchroa.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten