dinsdag 11 augustus 2009

Election night 2008

5 nov 2008, 15:07
Wat een fantastische nacht was het! De grootste show op aarde… echt genieten. En wat ben ik blij met Obama als winnaar. Ik voel me alsof Oranje net Europees kampioen is geworden, hahaha. Hieronder een opsomming van de berichten die ik vannacht hebt gepost op één van de vele fora op het www. Geeft een leuk beeld van mijn beleving van de verkiezingsnacht.


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 3:05
Het gaat goed, ik begin langzaamaan een goed gevoel te krijgen voor Obama. McCain moet nu staten als Ohio en Florida gaan winnen anders is het zo goed als gedaan met hem.


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 3:13
Wat leuk is om te zien is hoe voorzichtig alle grote amerikaanse tv-stations zijn geworden sinds 2000. Toen riepen verschillenden gore als winnaar van florida uit. And we all know how that ended....
Anyway, de verschillen tussen de stations zijn ook leuk. Fox was aan het begin van de nacht razendsnel met hun voorspellingen, maar nu lijken ze wat afwachtender. Het staat daar nu 163-81 voor Obama.
Laatste nieuws volgens NBC: Arizona is too close too call. En dat is mooi. Het is de thuisstaat van McCain en als hij die niet wint is dat een groot gezichtsverlies.


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 3:18
In de senaat begint zich ook langzaam maar zeker een overwinning voor de democraten af te tekenen. Ongeveer een derde van de zetels in de senaat wordt vandaag ook opnieuw gekozen.
De republikeinen hebben inmiddels al 4 zetels verloren aan de democraten. Mark Warner (let op, die wordt ooit nog eens president) wint een senaatszetel in Virginia (republikeins bolwerk) en Elizabeth Dole (zittend republikeins senator) verliest in North Carolina van een Democraat. Elizabeth Dole? Zij was een belangrijke republikeinse senator en tevens de vrouw van Bob Dole. De Republikeinse presidentskandidaat die in '96 van Bill Clinton verloor.
Er beginnen zich redelijke politieke verschuivingen af te tekenen en ik ben geamuseerd


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 3:27
Tussenstandje: 174-69. McCain heeft nog nergens weten te verassen. Hooguit in North-Dakota, maar goed, dat is altijd een Republikeinse staat geweest en is alleen verassend te noemen omdat Obama daar de afgelopen dagen 2% voorsprong had in de peilingen.
Er komt zo direct een hele belangrijke "projection" aan op CNN... Zou het Florida zijn voor Obama? Dan heeft ie hem echt zo goed als in de knip. Maar laat ik voorzichtig blijven


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 3:35
Verschillende grote netwerken schrijven Ohio nu toe aan Obama. Heel goed nieuws voor Obama dus. Nu Florida nog en dan word het echt heel moeilijk voor de oude man uit Arizona.


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 3:43
Ik krijg nu echt de kriebels.... Gaat het dan echt gebeuren dat een zwarte man de "leider van de vrije wereld" gaat worden? Wat een heerlijke verkiezingsnacht is dit weer. Hier wordt echt geschiedenis geschreven, prachtig. Ik verheug me enorm op de overwinningsspeech van Obama straks (daar ga ik weer, we zijn er nog niet >> flashback: trauma 2000).
CNN telt nu 194 kiesmannen voor Obama en 69 voor McCain. Wat weer leuk is om te zien is dat de "popular vote" heel dicht bij elkaar blijft. Er zit nog geen procent tussen. Het kan nu dus zelfs een "landslide" in electoral votes worden voor Obama maar de popular vote kan dicht bij elkaar blijven zitten. Maar goed, dat weten we morgenmiddag pas als alles geteld is.


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 4:41
McCain begint wat in te lopen. Onder andere met de 34 kiesmannen van Texas. Het staat nu 207 om 138 (volgens FOX news). Missouri, Indiana, Virginia en North Carolina zijn nog open (alle 4 nagenoeg gelijk en goed voor 50 kiesmannen). Florida ligt ook nog open maar daar ligt Obama 3% voor (27 kiesmannen). Als McCain die weet te winnen heeft ie nog een kans. Maar dan zal hij ze allemaal moeten winnen.
Alles wijst erop dat Obama wint, maar het is nog niet gelopen. De grote vraag is ook of McCain zijn verlies wil toegeven. Hoe langer die staten to close to call blijven, hoe langer hij zal wachten met het toegeven van zijn verlies. Ik sluit zelfs niet ut dat McCain rechtszaken gaat beginnen. Die Republikeinen zijn namelijk tot alles in staat (denk aan 2000 en 2004).
Hoe dan ook, ik ben er echt nog niet gerust op. Het kan qua electoral votes 2 kanten op op dit moment. Obama kan zelfs ook nog winnen met een landslide (meer dan 350 kiesmannen), maar het kan dus ook nog geel close worden. Qua popular vote begint nu enig verschil in het voordeel van Obama te ontstaan (51% om 48%).
In de senaat hebben de Democraten nu 54 zetels en de Republikeinen 38. Twee zetels zijn onafhankelijk dus blijven er nog 6 over die nog beslist moeten worden (waaronder de zetel Ted Stevens van Alaska, let op als deze fraudeur wint, dan zal hij moeten aftreden en komt mevrouw Palin op de proppen als vervanger mocht ze vanavond verliezen met McCain).
In het huis van afgevaardigden staan de Democraten nu op een lichte winst t.o.v. 2 jaar gelden.
Ik zit overigens hoofdzakelijk CNN te kijken en af en toe schakel ik naar FOX, NBC of de NOS. Die hebben wat meer reportages en interviews in het land dan CNN (waar het alleen om de cijfers gaat). Het land staat op z'n kop hoor nu. Er wordt al gesproken over een miljoen mensen die staan te wachten in Chicago op de speech van Obama....
Het is historisch, de grootste show op aarde. Heerlijk! En nu heb ik koffie nodig….


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 4:57
Alle grote netwerken schrijven Virginia nu ook toe aan Obama. Wat hem op een totaal van 220 kiesmannen brengt tegenover 138 voor McCain. Ik durf het nu echt hardop te zeggen: OBAMA IS DE NIEUWE PRESIDENT VAN DE VERENIGDE STATEN VAN AMERIKA!
Obama wint zeer zeker Californië, wat hem brengt op 275 kiesmannen en dat maakt de rest in 1 klap niet meer interessant. Fantastisch dit!
Er is eigenlijk nergens meer iemand te bekennen op TV die nog positief is voor McCain. Gelopen race dus, ik geniet! Is het fout om om 5 uur 's ochtends in m'n eentje aan de champagne te gaan?


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 5:07
De grote netwerken (CNN als eerste) verklaren Obama nu als winnaar.
Ik zit hier met dik dik dik kippenvel. Wat een prachtmoment!
Prachtig ook om te zien dat het precies gebeurd op het moment dat in de 3 staten aan de westkust de stembussen sluiten. Amerika gaat uit zijn dak. Het staat er echt: BARACK OBAMA ELECTED PRESIDENT.


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 5:14
Een van de zwarte reporters zit met de tranen in de ogen bij CNN.
De cijfers zijn aan de kant geschoven en overal nu enkel beelden van feestende menigten. Met prachtig sereen commentaar van meer dan geemotioneerde reporters. Zelfs bij het altijd conservatieve FOX zijn ze vol lof.
Voorzichtige berekeningen laten zien dat Obama richting de landslide gaat, wat het hele verhaal nog mooier maakt. Nog geen woord van McCain overigens. De speech van Obama wordt om 6 uur verwacht.
Toch nog een kleine tegenvaller: de Democraten redden de zo gehoopte 58 zetels in de senaat net niet.


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 5:32
Mooie speech van de oude man. Gracieus is het eerste woord dat in me opkomt. Hij toont zich een goed verliezer. Maar goed, opgeruimd staat netjes, daar gaan we geen last meer van hebben. Van die draak van een Palin vrees ik echter nog genoeg ellende de komende jaren...
Mooi ook waren de beelden van Dominee Jesse Jackson die minutenlang huilde van geluk.
Obama staat nu op 333 electoral votes en daar gaan er zeer zeker nog wat bijkomen. Nu zijn speech nog.


Geplaatst: Wo 05 Nov 2008 :: 6:58
Mooie speech van Obama! Ik ben diep onder de indruk van zijn overwinning. Het was een leuke nacht. Nu nog ff een half uurtje CNN kijken en dan ga ik slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten