zondag 4 oktober 2009

And we're back...

Daar zit ik dan, thuis achter m'n (steeds slechter werkende) laptop. Ik zit officieel in mijn laatste uurtje van de vakantie. Wekenlang verheug je je erop en ben je bezig met de voorbereidingen en in een oogwenk is het allemaal om. Ik mag absoluut niet klagen, ik haddit keer een volle maand vrij van m'n werk. Maar of je nu 1 week of 4 weken vrij hebt, het is toch echt altijd zo om. Morgen begint het gewone leven weer. Uit met de pret... Hoe langer je vakantie hebt, hoe moeilijker het wordt om de draad weer op te pakken. Al moet ik wel zeggen dat ik toch best wel weer zin heb om aan de slag te gaan. Er ligt een flinke berg werk op me te wachten en het is leuk om morgen weer iedereen te zien. Ik begin morgen mijn werk met het inrichten van m'n nieuwe kantoortje. Ik heb al begrepen dat ik vanaf morgen een nieuwe kamer heb. Eentje waar ik alleen zit. Heeft zo zijn voor en zijn nadelen. Ik ben benieuwd.

Nog steeds zit ik bij te komen van de werkelijk fantastische reis. Dit keer heb ik zo ontzettend veel gezien dat ik nog steeds alles zit te verwerken, lol. In totaal hadden we ongeveer 2400 foto's en 65 uur aan film. We hebben zo'n 5200 miles (x 1,6 om op de kilometers uit te komen) afgelegd in 3 weken tijd. Eigenlijk viel dat best wel mee ua rijden. Het went ook vrij snel moet ik zeggen. We hebben 3 dagen ertussen gehad dat we echt zowat de hele dag in de auto zaten, twee ervan waren al aan het begin van de vakantie. Op die dagen zullen we zo'n 700 kilometer zeker gereden hebben. Alle stukken die daarna kwamen van ca. 300 kilometer waren vervolgens een piece of cake.

Mijn eerdere blogs vanuit Amerika beschrijven al beknopt het een en ander dat we gezien hebben. Ik zl geen uitgebreid verslag gaan maken van de reis. Dat heb ik al eens eerder geprobeerd en dat is me toen niet goed afgegaan dus daar begin ik niet aan :-) Wel ben ik van plan later nog de verschillende staten hier te gaan beschrijven. In totaal hebben we 9 staten doorkruist. Het gave aan zo'n grote afstanden in Amerika is dat je het landschap continu ziet veranderen. Van het dichtbeboste Washington tot het weidse Montana en van het prachtige Utah vol Canyons tot het ruige Arizona. Echt schitterend was het. Ik zit werkelijk elke dag na te genieten als ik met de foto's en de film bezig ben. Als het complete fotobestand klaar is zal ik het gaan uploaden naar mijn in ontwikkeling zijnde fotosite. Op die site ga ik ook de foto's zetten van alle erdere reizen die ik gedaan heb. Het adres zal ik uiteraard hier posten. Het is nogal wat werk dus dat gaat nog wel ff duren.

Ik had de vrees dat ik na mijn 4e Amerika reis Amerika-moe zou worden. Dat is gelukkig niet het geval. Het land is me weer dusdanig goed bevallen dat ik bijna zer weet dat mijn volgende grote reis weer naar Amerika gaat. Eerst wil ik alle hoeken van het land gezien hebben. Het westen heb ik nu gehad, nu het midwesten en het oosten nog. Als ik dat eenmaal gehad heb wil ik me gaan concentreren op kleinere gebieden. En die dan vervolgens goed uitkammen. Maar goed, allemaal toekomstmuziek.

Ik kom er maar niet over uit hoeveel moois we hebben gezien tijdens de vakantie. "Hoe was je vakantie" krijg je van alle kanten te horen als je terug bent. Begin dan maar eens te vertellen wat je gezien hebt, lol. Dat kan eigenlijk bijna niet. Ik hoop dat het fotobestand en de film straks een beetje een goede samenvatting van al het moois weergeeft. Maar de hele reis blijft voor altijd in mijn geheugen gegrift staan.

Seattle was een geweldige stad. Heerlijk relaxed en weer zo ontzettend anders dan andere Amerikaanse steden. Het groene (en natte) Washington vond ik ook bijzonder gaaf en de natuur in Montana heeft me ook echt geraakt. De kleine dorpjes waar we doorheen kwamen en vaak logeerden waren ook geweldig. Op sommige plekken leek de tijd wel te hebben stilgestaan. Yellowstone National Park was te gek. Echt fantastsch met al het wild (bizons zijn echt prachtbeesten) en de geisers. Utah wasook enorm gaaf met alle verschillende nationale parken. Utah heeft misschien wel het meest diverse landschap van allemaal. Enige tegenvallende aan Utah vond ik de mensen. Meer dan 70% van de bevolking daar is Mormoons, en dat zijn toch wel hele aparte mensen. Vorige vakantie vond ik Arizona algeweldig en na deze reis is het zeker mijn favoriete staat. De mensen zijn oprecht vriendelijk en geinteresseerd, het eten is er beter als de standaard in Amerika, het ruige landschap is gaaf en voor de rest is het gewoon de gehele uitstraling van die staat die het hem doet.

Eenmaal op de route 66 begon voor mij de herkenning. De route van de laatste week kwam voor een groot deel overeen met een deel van de route die ik vorig jaar al gereisd had. Voor het eerst kwam ik in het buitenland ergens terug. Heel gek was dat en het beviel eigenlijk wel goed. Over de route 66 rijden blijft een apart gevoel. Na de Hoover Dam (die ik dit keer in ben geweest, gaaf!) kwamen we in mijn geliefde Las Vegas. Heerijk is het daar. Al is het er wel een tikkeltje te warm, hahaha. Eind september en nog stees 45 graden, pfff. Dit keer zaten we lekker decadent in het Caesars Palace. Met recht het gaafste hotel op de strip. Geweldig was het weer om over de strip te lopen, te gokken, decadent te eten (sushi bij hotel Paris, een aanrader), 's nachts uren in het enorme bubbelbad te liggen, te genieten va de fonteinen, te shoppen, de enorme hotels te verkennen en gewoon mensen te kijken. Na twee keer Vegas ben ik daar nog lan niet klaar. Snel weer terug! Hahaha.

Ook de Death Valley was weer gaaf om te zien en vanaf dat punt zaten we in California. Ook weer een heerlijke staat met zijn eigen uitstraling. Het verlaten wild west stadje Bodie was te gek om te zien. Alles is daar nog precies zoals het eind 1800 verlaten werd. Schitterend. Yosemite National Park was wederom overweldigend. De natuur is echt adembenemend mooi daar. Na Yosemite alweer op weg naar San Francisco waar we de vakantie zijn ge-eindigd. Heerlijke stad is dat ook. De karakteristieke huizen van San Francisco zijn te gek en de stad ademt een heel apart sfeertje. De tour op Alcatraz Island was erg gaaf. Heel interessantom één van 's werelds beruchtste gevangenissen van binnen te zien. Dit keer hebben we veel meer gezien van San Francisco dan vorig jaar maar nog steeds heb ik het gevoel daar niet klaar te zijn. Wederom een plekje waar ik dus een keer terug moet.

Kort samengevat: de vakantie was te gek. Amerika was te gek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten